Saturday, October 10, 2009

Pergaulan Bebas Mahasiswa dan Mahasiswi

Isu ini sememangnya taboo jika dibincangkan hubungan antara lelaki dan perempuan di IPT pada masa kini. Namun hal ini perlu dititik beratkan agar mahasiswa/i yang berkualiti dapat dilahirkan.Jika ibu bapa turut serta dalam proses pembelajaran anak-anak di kampus, melihat sendiri bagaimana pergaulan anak-anak mereka, pasti ibu bapa akan menyesal perkara berlakunya hal ini.

Melihat senario berpegang tangan lelaki dan perempuan, membonceng kenderaan teman lelaki, bergelak ketawa, pulang lewat ke kamsis selepas makan malam, menjadikan pergaulan bebas ini semnacam tiada penghujungnya. Agak terkesima melihat pasangan lelaki dan perempuan berpegang tangan, duduk rapat dan saling memadu kasih.

Peranan pelajar mahasiswa/i aliran agama amat diperlukan dalam kerja "amar ma'aruf dan nahi mungkar" tetapi malangnya terdapat segilintir mahasiswa aliran agama melakukan perkara yang sama. Pertubuhan Pelajar di IPT lebih serius menjalankan program bercorak hedonisme daripada program ilmiah.

3 comments:

  1. malu dengan sikap mahasiswa kini seolah tiada agama yang membataskan hubungan keduanya. Peranan pendakwah amat diperlukan

    ReplyDelete
  2. kebebasan yang mereka mahukan..pergauln yg bebas tnpa btas mugkin boleh bw kpd kmudrtn,mereka b'agam tp xda krohanian dlm dri untuk berada pd ters agma yg septut nya..em mugkin kurg pendedhn agma tentg hukm syrak yg t'mktub atau rser bangga setip aktvit yg dilkukn,terlalu mengikut trend p'edran zman..atupun ini yg dktakan dunia akhir zman erm..^^?..

    ReplyDelete
  3. salam...ye saye sokong sangat.....aliran agame yang paling banyak wt bnde ni...memalukan.!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete