Saturday, October 10, 2009

Rasional Usrah Masa Kini

Begitu tertarik dengan isi khutbah di Masjid UKM pada minggu ini, di mana teguran mimbar Jumaat kali ini agak lantang dengan larangan perjalanan usrah dinafikan oleh sesetengah pihak, malang sekali yang menghalang itu terdiri daripada ahli agama sendiri. Adakah ini petanda akhir zaman?

Usrah.. Apa yang saya faham akan usrah ialah satu kumpulan kecil yang mempunyai sekitar 5 hingga ke 7 orang atau lebih yang mempunyai seorang Naqib sebagai ketua dan berperanan dalam kumpulan usrah tersebut. Antara isu yang akan dibincangkan oleh Naqib dalam usrahnya ialah perbahasan agama, akhlak setiap ahli dan sebagainya. Bagi penulis, Usrah adalah salah satu cabang ilmu - ilmu Islam. Di mana setiap minggu Naqib akan sentiasa memperbaharui content atau isi perbincangan usrah.

Namun yang saya pelik mengapa usrah sukar atau susah untuk dijalankan di IPT? Mengapa ada kekangan dari pihak pentadbiran ? Pelik bin Ajaib... Terdapat segilintir pihak atasan beranggapan bahawa dengan adanya usrah maka politik luar dari kampus akan berjaya masuk di dalam kampus. Namun penulis beranggapan bahawa ini adalah tidak adil kerana dengan silibus usrah tidak menampakkan budaya politik di dalamnya.

Uslub dakwah berbentuk usrah amat diperlukan kerana usrah mengutamakan kebajikan ahli dari segi spiritual dan mental. Bukan pengisian ilmu semata-mata. Saya akui bahawa tidak banyak usrah yang saya ikuti, namun untuk mengatakan tidak kepada usrah adalah mustahil bagi saya. Cadangan agar usrah dijadikan jam kredit dalam silibus pengajian di IPT bagi pelajar Islam amatlah disokong. Hal ini kerana, Ilmu Pengajian Islam bagi pelajar yang bukan di kalangan aliran agama Islam tiada di IPT.

Bagi saya, aplikasi ilmu Usrah di Kampus amat perlu dilaksanakan kerana berjaya mengatasi masalah sosial dikalangan mahasiswa mahasiswi. Ayuh lakukan perubahan sokong program berbentuk ilmiah bantah program berbentuk sia-sia.



1 comment:

  1. slah stu lgkh yg boleh djdikn suatu pengisian bg masa lpag,scra x lagsug usrh boleh ertkn hub. silaturrhim..syer prnh mnjlani usrh di zman skool dul..erm bg syer sstu yg menyeronokkn jika mereka yg mengerakkn usrh ini menjlnkn aktviti yg menghiburkn atau sstu y b'informsi..klu dulu mser skool kiter dengr cermh tp skunk mugkn kter bole luag msa b'rehlah bersma ahli usrh len utk reht kn minda slps abis kuliah t'utma bg peljr ipt..e2 hnyalh pndgn,same juga dgn kiter mlepk b'sma kwn tp dgn usrh ada pengisian yg perlu dperbiki utk mmntpkn akidh dan kerohanian kiter ..hu3

    ReplyDelete