Saturday, October 10, 2009

~Rasi0naL HuKuman Sebat~

Hukuman Sebat terhadap model sambilan Kartika Sari Shukarno mendapat reaksi pro dan kontra dalam perlaksanaan hukuman terhadap beliau. Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Kartika dijatuhkan hukuman sebatan sebanyak 6 kali atas kesalahan meminum minuman keras dikhalayak ramai.

Di saat Kartika akur terhadap hukuman sebatan terhadap beliau, terdapat segelintir yang seolah-olah, jaguh dalam hak asasi manusia, mengecam tindakan sebat terhadap beliau. Seperti NGO Sister in Islam yang mempersoalkan keabsahan hukuman kerana melanggar hak asasi manusia yang mana tiada hukuman sebat terhadap wanita di jalankan di Malaysia.

Tokoh-tokoh Islam di Malaysia bangkit dengan mempersoalkan tindakan kecaman daripada NGO tersebut dengan mempersoalkan di mana rasional persoalan tersebut. Mufti Negeri Perak, Tan Sri Harussani Zakaria mencadangkan agar hukuman bagi peminum arak wajar disebat dengan 40 sebatan kerana memenuhi hukuman yang termaktub di Al-Quran dan As-Sunnah.

Di dalam hukum yang telah ditetapkan oleh Allah S.W.T majoriti adalah untuk menjaga kemaslahatan semua umat manusia di dunia. Sebagai contoh hukuman sebat terhadap peminum arak, sekiranya hukum sebat tidak dijalankan, nescaya peminum arak bertebaran seluruh negara. Arak merupakan ibu segala kejahatan.

Namum begitu, Apakah rasional hukuman sebat mengikut Syariah di jalankan?
berikut adalah data yang diambil daripada web www.zaharuddin.net untuk dikongsi bersama :

"Di Russia , sekitar 72 % kes pembunuhan adalah berkait dengan akibat minuman arak. 42 % pula kes mati bunuh diri hasil dari arak. Menurut Prof Nemtsov, Russia kehilangan (mati) rakyatnya seramai 500,000 ke 750,000 akibat arak. Tanpa had dan kawalan berkesan, lebih menggerunkan di UK statistik menunjukkan 30% kanak-kanak berumur 11 hingga 15 tahun turut minum arak sekurang-kurangnya sekali seminggu. Selain penyebab jenayah, arak juga turut memberi impak amat buruk kepada kesihatan. Seorang doktor di London memaklumkan purata umur pesakit dari kesan arak adalah berumur 20 ke 30 tahun, sebelum ini biasanya mereka yang berumur 50 tahun ke atas sahaja yang kerap ke hospital akibat arak. Dilaporkan oleh organisasi kesihatan, di United Kingdom jumlah penduduk yang dirawat akibat penyakit dari kesan minuman arak bertambah dua kali ganda sejak sepuluh tahun lepas. Secara purata rakyat Britain 'menelan' arak sebanyak 9.6 liters arak keras dan tulen secara tahunan, ia lebih dahsyat dari Russia yang mencatatkan 8.7 liter sahaja. Sedangkan Russia diwartakan sebagai negara yang terbanyak ‘peminum arak' sebelum ini."

Fakta yang telah ditunjukkan dalam laman web tersebut jelas menunjukkan bahawa peminum arak telah mengakibatkan kerosakan pada diri, pasangan, harta dan sebagainya. Maka hukuman sebat wajar dilaksanakan mengikut acuan Islam. Di mana hukuman Islam dijalankan bertujuan untuk mendidik berbanding hukuman sivil untuk menghukum.

Bandingkan hukuman sebat Islam dan hukuman sebat sivil.



Sekadar memetik kata-kata Ustaz Zaharuddin :

"Adakah jenis pukulan yang sebegini pun dianggap zalim? Jika demikian guru-guru sekolah, ibu bapa, suami memukul, adalah lebih zalim kerana hukumannya tidak dibicarakan di mahkamah. Jika hukuman sebegini pun masih zalim, tentunya yang menuduh ia zalim itu akan jadi lebih zalim kerana bercakap dan mengkritik tanpa ilmu."

1 comment:

  1. erm...sehrusnyer septutnye semmg nyer...kena la da hukumn nih..mmg da kate terg2 n de bukti pun yg mslah sosial,jenyh,mslah kshtan kbynkn nyer dtg dri arak,hukumn sebt ni tak kira jntina...da termktub dlm Qurn n Sunnah setiap p'butn de blsnnyer Tuhan Maha Adil,setip pbutn 2 ada blsnnyer..smog setip amaln kter dberkti n dRhmati olehNyA..wallahua'lam...

    ReplyDelete