Saturday, October 10, 2009

Penghayatan Solat Dalam Membina Keluarga Bahagia

Dalam membina sebuah keluarga bahagia, solat adalah kunci utama kebahagiaan sesebuah keluarga. Solat merupakan tiang agama yang wajib kepada semua muslim mendirikannya. Solat dilaksanakan di mana jua atau bagaimana keadaan sekalipun, sama ada ketika sakit, bermusafir dan sebagainya. Dalam kehidupan berkeluarga, sekiranya solat tidak menjadi amalan dalam keluarga tersebut maka pelbagai masalah akan timbul sehingga keluarga tersebut menjadi kucar kacir dan berpecah belah.

Ketua keluarga atau suami dalam keluarga memainkan peranan penting dalam merealisasikan amalan solat dalam keluarganya. Sekiranya suami mengabaikan tanggungjawab ini, maka terabailah amalan solat dalam keluarga tersebut. Peranan isteri juga memainkan peranan penting dengan mengingatkan suami agar melaksanakan solat berjemaah. Oleh itu,sebelum membina keluarga bahagia, memilih pasangan mestilah mengikut apa yang telah digariskan oleh Islam, Jangan memilih suami atau isteri bersandarkan harta, nama, pangkat dan sebagainya. maka pilih pasangan bersandarkan agama. Dengan agama sahaja keluarga bahagia akan dapat direalisasikan.

Penghayatan solat dikalangan anak-anak perlu dititik beratkan bermula seawal usia 6 tahun agar dewasa kelak menjadi rutin harian yang mudah dilaksanakan oleh anak-anak. Ibu bapa perlu menjadi role model kepada anak-anak dalam melaksanakan solat. Sekiranya ibu bapa tidak melaksanakan solat, maka tidak mustahil amalan solat kepada anak-anak tidak dapat dipraktikkan. Maka dengan itu, ibu bapa janganlah memarahi anak-anak yang tidak solat sekiranya ibu bapa tidak melaksanakannya.

"SOLAT TIANG AGAMA"

No comments:

Post a Comment

Post a Comment